17 Kasım 2008

Pırasalı Tart


Geçen hafta yapmış olduğum pırasalı tart'ı ancak bugün bloguma ekleyebildim. Bir akşam yemeği için pişirdiğimden ve taze olarak yenmesi gerektiğinden fotoğraf mutfak tezgahımızın üzerinde akşam karanlığında çekildi. Yani fotoğrafımı çok beğenmedim ama bir gün öğlen yemeği için pırasalı tart hazırlayana kadar bununla idare edeceğiz!
Pırasa neredeyse her mevsim bulunmakla beraber benim için gerçek bir kış sebzesidir. Pırasanın tarihçesi için vikipedi'den biraz araştırınca ilginç bilgiler buldum.
Pırasanın tarihçesi MÖ.2100 yıllarına dayanıyor. Sümerli kral Urnammu Ur kentinin bahçelerine pırasa ektirirmiş. Eski Mısır'da ve Roma'da da Pırasa iştah açıcı ve uykuyu kolaylaştırıcı etkilerinden dolayı sevilen bir yiyecek olmuş. Hatta imparator "Nero" pırsayı o kadar severmiş ki kendisine "Porrophagus" (pırasayiyici) adı bile takılmış!
Kaynak: Vikipedi türkçe ve Almanca
Bugün vereceğim tarifteki tart hamurunu ben mutlaka tam un kullanarak yapıyorum. Aynı ölçülerde normal beyaz un kullanarak da yapılıyor ama tam un ile tart hamuru çok daha gevrek ve lezzetli oluyor.
Malzemeler:

Tart hamuru için:
150 gr un
80 gr Tereyağı
1/4 subardağı buz gibi soğuk su

bir fiske tuz

Üzeri için:

750 gr Pırasa

2 Çorba kaşığı sıvıyağ

1 paket pastörize krema(200ml)

4 yumurta

50 gr pastırma

Tuz, karabiber, isteğe bağlı olarak:muskat(hint cevizi)


Tar kabını yağlamak için tereyağı


Tarif:

Pırasayı temizleyip ince dilimler halinde doğradıktan sonra genişçe bir tava(Wog tavası iyi oluyor)içinde sıvıyağ ile kavuruyoruz. Pırasalar yumuşamaya başlayınca ince şeritler halinde doğradığımız pastırmayı da ilave edip bir kez de pastırmalarla döndürüp biraz ılınmak üzere kenara bırakıyoruz.

Şimdi tart hamurumuzu hazırlayacağız. Unumuzu bir kaba koyup tereyağını(soğuk olsun) küçük parçalar halinde kesip üzerine koyuyoruz. Tuz ve suyumuzu da ekleyip önce mikserin karıştırma çubukları ile sonra hamuru toplamak için elimizle hızlıca yoğurup temiz bir naylon torba yada streç film arasına hamurumuzu koyarak merdane ile aşağı yukarı tart kabımızın boyutunda bir yuvarlak yapmaya çalışıyoruz. Hamuru direkt olarak yağlanmış tart kabının içine koyup elinizle de sıkıştırarak yayabilirsiniz ama tart hamurunun gevrekliğini sağlamak için hamurun fazla ısınmaması ve soğuk olarak işlenmesi gerekiyor. (Ben itiraf etmeliyim ki acelem olduğunda folyo arasına hamur koymakla pek uğraşmıyorum.) Bu arada ben 28 cm'lik bir tart kalıbı kullandım. Daha küçük bir kalıp kullanırsanız hamur biraz kalın olabilir iç malzemesi de biraz fazla gelebilir.
Hamurumuz tart kalıbına yayıldıktan sonra 200 derecelik fırında 10 dakika kadar pişiriyoruz. Tartlarda hamur için ön pişirme yaparken pek çok kaynakta hamurun kabarmaması için; bir yağlı kağıdın üzerine kuru bakalgiller dökmeniz tavsiye edilir. Yine itiraf ediyorum ki bugüne kadar tatlı veya tuzlu pek çok tart pişirdiğim halde hiç böyle birşey uygulamadım. Sadece hamuru fırına sokmadan çatal ile birkaç delik açıyorum.
Bu satırları okurken benim profesyonel bir ahçı değil yemek yapmayı seven, pratik bir mutfak insanı olduğumu unutmayınız lütfen:)

Hamur fırındayken bir kaba kremayı, yumurtaları, tuz, karabiber ve istiyorsanız muskat(bir bıçak ucu kadar) koyarak bir tel çırpıcı yardımıyla iyice karıştırıyoruz. Sonra bu karışımı pırasalarla karıştırıp 10 dakika sonra fırından çıkardığımız(fırını kapatmayın bu arada) hamurun üzerine yayıyoruz. Tartımızı tekrar sıcak fırına verip 25-30 dakika daha üzeri kızarana kadar 200 derecede pişiriyoruz.
Artan tartı dilimler halinde buzluğa koyarak acil durumlarda çıkarıp çok kısa sürede fırında ısıtabilirsiniz!

1 yorum:

  1. das hört sich ja sehr lecker an und da mein Ofen wieder geht werde ich genau das Rezept auch machen

    YanıtlaSil